Tuesday, May 10, 2011

Nur Hannah Damia Bte Noor Azam

lama tak menulis di blog ini..Syukur Alhamdullillah.. Aku selamat melahirkan baby girl . Nur Hannah Damia Bte Noor Azam @ Kelana Jaya Medical Centre (2.38kg) (36 weeks)pada pukul tepat 9.01 pagi pada 28 April 2011 -khamis secara ceaserian.. disambut oleh doktor Fatima Najla ....tapi sesuatu tidak dijangka...

25-26 April 2011 - Contraction demi contraction.. malam x boleh tidur.. kekiri kekanan..semua serba tak kena.. terpikir juga.. dah nak bersalin ker? teringat doc ada cakap.. its normal.. for breech pregnancy.. akan akan ada Braxton Hick Contraction.. so aku cuba kawal perasaan.. walaupun aku dah x boleh jalan laju , senak je.. aku percaya lagi bila due date aku bulan may 28 may.. x mungkin awal sebulan kan..

27 April 2011 - Semalam.. aku ckp ngan hubby.. jumpa jer la doc .. even appointment 30 april 2011....masa sampai KJMC ..aku inform nurse tu ckp dah 2 hari aku rasa contraction.. terus dia bawak aku ke labour room.. aikk.. takkan dah bersalin? rupanya buat CTG.. selepas setengah jam.. midwife datang.. ckp everthing look normal.. x byk contraction.. pelik juga.. takperla.. yangpenting baby sihat dalam perut.. terus jumpa Doc Fatima Najla.. aku explain ngan doktor apa yg aku rasa.. then dia suspect something is wrong.. terus dia scan baby.. yup still baby still in breech condition.. dan yang tak best tu kaki baby sebelah kat salur keluar rahim sebelah disisi pinggang.. kedudukan yang tak memungkinkan aku bersalin secara normal.. doc ckp dia boleh rasa contraction dalam perut.. suddenly dia ckp.. i need to operate you tomorrow.. ishh doc nie.. biar betul.. hubby pun tanya lagi.. betul ker? hihi.. nak gelak pun ada.. :-).. doc said.. i x main main laa... wife you kena operate.. cant wait.. seem she looks worried .. then terus book OT room esok pagi.. dia explain apa nak kena buat .. n have to be there before 7.30am.. me n hubby still blur. coz not prepared.. semua .. byk lagi x buat .. immediately.. terus ke opis aku.. settlekan n bahagi kerja aku ke  staf staf lain.. they all shocked bila aku ckp aku kena operate esok.. emm.. call  family.. informing them .. they all shocked.. mak n ima datang terus rumah malam tu..

28 April 2011 - lepas subuh.. me, hubby, mak n ima get ready nak ke hospital.. alia dan sofea.. kami hantar ke rumah  kak kiah@mama.. .. sampai KJMC dalam pukul 7.30 pagi.. terus masuk ward.. n midwife masuk dan bersihkan diri aku n etc.. hati aku? Ya Allah.. tuhan sahaja yang tahu.. tp at the same time.. terpikir juga.. kenapa masukkan aku ke dalam bilik nie? semalam aku n hubby pilih bilik yang lain.. hubby ckp temporary kot.... kat luar aku dengar doc bising bising .. kat nurse kat luar tu.. dia marah simply put her patient dalam bilik yang bukan  kami minta.. tetiba  doc n nurse masuk.. doc suh explain  to us kenapa sesuka masukkan kat bilik yg kecik gile.. kami blur lagi.. pasal x tau apa apa.. berulang kali nurse tu mintak maaf.. at last nanti dia akan transfer kan aku kat VVIP room at the same price.. hihihi.. :-) thanks to doc kerana bersusah payah pertahankan hak kami.. sesungguhnya.. kami memang sangka jd gini..

Then its time untuk pergi ker OT room.. hubby dibenarkan masuk ssekali .. peww.. seram.. an 1st time masuk OT room nie.. keadaan sungguh sejuk.. hubby dah ready ngan pakaian OT room tu..
aku dibaringkan.. mulut aku x sudah sudah baca doa dan ayat ayat alquran. dalam hati.. Ya Allah ..permudahkan segalanya..! time untuk anesthetic.. disuruh duduk secara bongkok udang.. 1st injection.. bius utk tulang belakang ..then 2nd injection.. untuk bius half body.. operation will be around 1 hour doc ckp.. aku mengucap byk byk ..yerlaa kita tak tahu apa akan jadi.. aku reda atas segalanya.. tak sampai seminit.. separuh badan aku.. dari pinggang ke kaki kebas dan tak rasa apa apa.. berat .. n at the same time.. ak urasa aku x mampu bernafas.. informing doc.. terus dia masukan ubat apa tah dalam drip aku.. utuk stabilkan pernafasan aku.. then the story begin...

aku masih teringat bagaimana doc belah perut aku aku.. bleh  rasa tp x ras sakit langsung.. hubby sentiasa disebelah beri support.. love you hubby! .. untill doc said.. its ready to see the world! Assalamualaikumm.. yup its a girl! aku menangis!aku nampak dari dinding kaca sebelah walau samar samar  kaki bayi yang keluar dulu..  syukur alhamdullillah.. tapi doc ckp baby aku terbelit 2 kali kat leher nyer.. Ya Allah.. patutlah kepala dia x pusing kebawah sejak pregant 6 bulan.. then baby terus dibawa keluar.. untuk diqamatkan oleh hubby.. at the same.. time untuk jahit balik .. memang rasa semua nye tp x sakit.

Lepas semua selesai.. aku dimasukkan ke wad balik.. aku diberi sedatif.. tidur... until bila aku sedar .. dalam pukul 5 lebih.. aku tanyakan hubby mana.. semua dia.. tanya baby pun semua dia.. dalam hati.. aku rasa something is wrong.. sehinggalah nurse dtg nak bersihkan badan aku.. aku tanyakan pada mereka.. tp mereka teragak agak untuk menjawab..

Hingga  bila hubby masuk.. aku paksa dia.. menangis aku.. bila dia ckp baby tak ada kat sini.. im shock.. dia minta maaf x beritahu tahu sebab aku masih lemah.. aku tanya kenapa.. hubby ckp baby ada komplikasi.. respitory Distress syndrom.... peparu dia lemah sgt.. KJMC xde cukup equipment.. so kena cari hospital yang ada full equipement.. patutlah dalam pukul 1 tu aku dgr bunyi siren  ambulan ..rupanya my baby dalam tu together ngan hubby, doc n 2 orang nurse.. my baby transfered tu NICU sunway med centre..Ya Allah ..luluh hati aku.. dan hati ibu mana yang sanggup dengar bila baby yang belum didakap jadi gitu.. luluh hati tgk gambar yang hubby tunjuk ..penuh ngan wayar yg berselirat.. Ya Allah perkuatkan semangat baby ku...
Malam tu hubby standby kat SMC.. dan aku mak n adik aku jaga aku .. malam aku x lena tidur.. keep on text hubby tanya condition baby..aku warded 3 hari 30 april tengahhari aku discharge.. terus hubby bawak aku gi SMC.. tgk dia.. sekali lagi aku x mampu melihat baby aku .. kesian dia byk betul jarum , wayar kt badan dia.. Ya Allah... ..dan aku masih x dibenarkan memeluk dia atau bfeed dia.. cuma dibenarkan menyentuh sahaja.. tapi 1st touch .. buat baby Damia tetiba menangis  kuat.. dan habis direntap wayar ditangannyer sehingga berdarah.. sayang damia.. ibu datang nie.. kenapa damia marah ibu ya..? aku  x sanggup tgk dia.. aku keluar dulu bagi hubby tenangkan damia..serius.. aku rasa itu tanda protes damia..













28April 2011 - 5 May 2011 - Setiap hari hubby berulang ke SMC untuk beri susu ibu pada baby ku.. selepas 4 hari di NICU.. baby Damia transfered ke nursery.. syukur alhamdulillah...Doc Khoo banyak membantu.. terima kasih doc! dia minta aku datang untuk breastfeed Baby Damia.. cant wait to see her.. 1st time dapat memeluk dan b/feed dia.. adalah satu saat yang sayu sgt.. syukur.. damia grab tgn ibu.. ibusayang  Damia! then 5/5/2011.. Doc Call hubby ckp yang Damia dibenarkan discharge  hari tu.. syukur pada Allah.. dan Damia kami bawa pulang hari tu...

No comments:

Post a Comment